הנחיה צעירה
אחד הדברים שילדים רוצים בו יותר מכול הוא “להיות גדולים”. מגיל צעיר ילדים משחקים במשחקי דמיון בדמויות של מבוגרים: אבא, אמא, מורה, שוטרת. אך ככל תופעה פסיכולוגית, המציאות הנפשית מורכבת יותר. למול המשאלה להיות גדולים, מבוגרים, מסוגלים ועצמאים, מתעוררים גם חששות: האם אצליח? ומה יהיה אם אכשל? האם להיות גדול פירושו להישאר לבד, ללא עזרה?
מהם מנחים צעירים
בנווה צאלים אנו מציעים לילדים הזדמנויות שונות לגדול ולהתנסות בתפקידים “של גדולים”. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הנחיה צעירה. אנשי הצוות בנווה צאלים, בכל התפקידים, נקראים בפינו “מנחים”, שכן הם מנחי דרך ומלווים במקטע הזה של החיים שהילדים עוברים עימנו. נוסף על המנחים המבוגרים, הילדים משולבים בתפקידים שונים כמנחים צעירים. במסגרת זו, הילדים מלווים ילדים אחרים – בדרך כלל צעירים מהם או ותיקים פחות בפנימייה – בפעילויות שונות במהלך שעות אחר הצהריים והערב, כגון ליווי הכנת ארוחת הערב בבתים, הקרנת סרט לילדים בשעות הערב, הנחיה של הכנת מִנחה לשעת הערב עבור הילדים, ארגון משחקי כדור ועוד.
ההנחיה כהזדמנות לקחת אחריות ולהוות סמכות
עבור רבים מהילדים זוהי הזדמנות ראשונה לקחת אחריות על פעילות ועל ילדים אחרים. הם נדרשים לקחת חלק בתכנון הפעילות, להזמין את הציוד הדרוש אם יש בכך צורך, לבדוק את זמינותו ותקינותו לפני הפעילות ולהחזירו למקום לאחר הפעילות. כחלק מההתנסות הזו הילדים עוברים הכנה לתפקיד שהם אמורים למלא, ומקבלים משוב על האופן שבו מילאו אותו. בתוך כך הם לומדים להפעיל ילדים אחרים, להוות עבורם סמכות, להתמודד עם הקשיים שבהנחיית ילדים אחרים וגם לקבל על עצמם את סמכותם של אחרים.
הילדים המקבלים הנחיה מהמנחים הצעירים
מן העבר השני של מוסד ההנחיה הצעירה ניצבים הילדים המקבלים הנחיה מהמנחים הצעירים. עבורם זוהי הזדמנות להיות “אח קטן”, לקבל סמכות ממישהו או מישהי השייכים לקבוצת השווים שלהם ולא ממבוגר. בעיני חלקם, המנחים הצעירים יכולים להבינם טוב יותר מהמבוגרים, ולעתים קל להם יותר להיפתח בפניהם ולקבל את הנחיותיהם. הם גם יכולים לראות בהם את עצמם בעוד שנים ספורות – מודל מווסת, בוגר ומסוגל יותר.
ההנחיה כמעורבות חברתית
אנשי הצוות המבוגרים, המנחים, מלווים את פעילותם של המנחים הצעירים. עבור חלק מהמנחים הצעירים ההנחיה הצעירה נחשבת גם למעורבות חברתית שהם נדרשים למלא כדי להשלים שתים עשרה שנות לימוד ולהיות זכאים לתעודת בגרות.
מעורבות חברתית
התוכנית למעורבות חברתית פועלת בכיתות י’ עד י”ב כתוכנית חובה ומאפשרת התפתחות אישית של הילדים הבוגרים בד בבד עם נתינה ועשייה למען הקהילה. לתוכנית יש מטרות רבות ובהן טיפוח בוגר בעל תחושת ערך ומשמעות, פיתוח העצמאות, היכולת לניהול עצמי והמודעות לסביבה ולאחֵר והרחבת העשייה למען האחר ולמען החברה.
מקומות ההתנדבות של הילדים
את מקומות התנדבות שהילדים משתלבים בהם ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:
- התנדבות במסגרת נווה צאלים אחרי שעות הלימודים, כגון השכמה לנוי, הנחיה של פעילות בשעות אחר הצהריים והערב, עזרה בהכנה וליווי ארוחת הערב, סיוע בהכנה לשינה ועוד.
- התנדבות בקהילה, מחוץ לנווה צאלים, כגון עזרה לווטרינר, עזרה בגן ילדים, חניכת ילדים במסגרת “כנפיים של קרמבו”, מגן דויד אדום, כיבוי אש ועוד. מקומות ההתנדבות משתנים ומתפתחים בהתאם ליכולותיו, לרצונותיו ולמצבו הנפשי של כל ילד.
ליווי ותמיכה בקבוצת המנחים הצעירים
נוסף על ההתנסות המעשית, הילדים מקבלים ליווי ותמיכה בקבוצת מנחים צעירים. בקבוצה זו מקבלים משוב מילדים אחרים ומהמנחים, ורוכשים ידע תיאורטי ומעשי להתמודדות עם מצבים שונים בזמן ההתנדבות.