בית הבוגרים

בית הבוגרים

מקום המגורים של בני השכבות הבוגרות של נווה צאלים. בית זה נולד בעקבות ההבנה כי לצורך המשך ההתפתחות והצמיחה של הילדים, נדרש עבורם מרחב מיוחד, מותאם ומדויק ככל האפשר, לצרכים, לאתגרים ולאפשרויות שמזמנים גילים אלו; מרחב המזמין את הנערים והנערות לבוא במגע עם החלקים המגוונים הקשורים למושגי הבגרות, כחלק מהכנתם לעתיד, ליום שאחרי החיים הפנימייה, וכחלק מתהליך התחזקותם הנפשית בהווה. אנו מזמינים את הנערים והנערות לביסוס עמדה של לקיחת אחריות ועצמאות, לצד פיתוח הקשבה רגישה לעצמם ולצורכיהם.

מסגרת בית הבוגרים הינה חלק מהמארג הטיפולי של נווה צאלים והיא חלק מהרצף ההתפתחותי של הנערים במקום. צוות בית הבוגרים הפוגש את הנערים והנערות בשעות אחר הצהריים, נמצא בקשר רציף עם צוות בית הספר הפוגש אותם בשעות הבוקר. תוכניות הטיפול מתייחסות לכל מעגל היממה ומקבלות ביטוי גם בבית הספר וגם בבית הבוגרים. במקום עצמו מלווים הנערים באופן שוטף על ידי צוות מנחים ומנחות הנמצא איתם לאורך הערב והלילה, אם ואב בית, עובדות סוציאליות ועוד.

המבנה

בבית הבוגרים שוהים ארבעים נערות ונערים הגרים במבנה מרכזי אחד המחולק לארבעה “לובים” (קבוצות), שניים של בנים ושניים של בנות. בכל לובי מתגוררים בין 8 ל-12 נערים, החולקים חדר עם עוד שותף אחד. חוץ מהחדרים קיימים בכל לובי פינת ישיבה, פינת אוכל ומטבח מצויד. בנוסף ישנם מרחבי ישיבה משותפים כדוגמת מועדון, חדרי אמנות ומוזיקה וחצר גדולה.

מבנה הערב

נערות ונערי בית הבוגרים מגיעים מדי יום עם הסעה היוצאת ב-16:00 מבית הספר. החלק הראשון של הערב, בין 16.30 ל-18:00, מוקדש להתארגנות ומנוחה בחדרים, פעילויות מונחות על ידי צוות מנחי הערב, שהייה בצוותא במרחבים המשותפים, פעילות בחדרי המוזיקה והאמנות ועוד. בשעה 18:00 מתחילות הכנות לארוחת הערב, ארוחה אותה מכינים הנערים במקום מדי ערב בעזרת הצוות. בשעה 19:00 מתכנסים הנערים, כל אחד בלובי שלו, לארוחה, ועם סיומה מתחיל החלק השני של הערב, אשר גם הוא מוקדש לפעילויות פנאי. בשעה 21:00, לקראת המעבר לשינה, האורות מעומעמים, הקצב יורד, ולצד מקלחות והכנות שונות נכנס הבית לאווירה רגועה ונינוחה יותר, עד לכיבוי האורות בשעה 22:00. במהלך כל הלילה נוכח צוות מנחים הנותן מענה במידת הצורך. יום המחרת מתחיל בהשכמה ובארוחת בוקר, לפני שיוצאים בהסעה לבית הספר של נווה צאלים.

פנאי

ניהול נכון של הזמן הפנוי הוא אחד האתגרים בהם ילדי בית הבוגרים מתנסים. איך אני מעצב לעצמי את הערב? כמה זמן מוקדש למסכים וכמה זמן לשיחות ופעילויות אחרות? מה קורה לי כשאני משתעממת? איך אני מתמודד עם שעמום? שאלות שכל נער במקום חווה ונדרש להשיב עליהן, בדרכו. מעבר לפעילויות ולאפשרויות שיש בבית הבוגרים עצמו, מתאפשרת לנערים, בהתאם לשלב ההתפתחות והמסוגלות שלהם ובהתאם לתפקודם בפנימייה, יציאה לחוגים, לעבודה, לאימון בחדר כושר ועוד.

כישורי חיים

בכוחה של תחושת מסוגלות לייצר חוויה טובה עם עצמי ועם העולם, תחושת יכולת לפעול, לממש, להתפתח ולקחת חלק פעיל ואקטיבי בתנועת החיים. כמרחב מעבר בין פנימיית הצעירים, לבין העולם הרחב, על אתגריו השונים, הממתין לנערים עם סיום לימודיהם בפנימייה, מושם דגש על רכישת מגוון כישורים חיוניים כדוגמת הכנת ארוחות, הרגלי ניקיון, שימוש במכשירים חשמליים, נסיעה בתחבורה ציבורית ועוד. תחום חשוב נוסף הוא יחסי השותפות והשכנות, ביני לבין שותפי לחדר, שותפי ללובי ושכני בבית המגורים ומחוצה לו. דרך שיחות אישיות, שיחות חדר ושיחות קבוצתיות, מפתחים הנערים את היכולת להביע את עצמם, לבקש, להתווכח, לחפש פתרונות, להתפשר ולהיות מסגולים לפתור קונפליקטים ולחיות יחד.