08:20-08:45
התקינות המתמדת

התקינות המתמדת היא אחד המושגים המכובדים והמשמעותיים ביותר בנווה צאלים.

זהו מערך מורכב של למידה, המתקיים בכל בוקר בין השעות 08:20 – 09:45. בתחילת התקינות הילדים ואנשי הצוות מתכנסים בקבוצות קטנות ומתכננים בכתב את הפעילות שהם עומדים לבצע. לאחר מכן הם יוצאים לרחבי נווה צאלים, לוקחים כלי עבודה, ובמשך כשעה עובדים בעבודה פיזית על פי מה שתכננו ובהתאם לתוכנית שנתית המתייחסת לכל תחום עבודה.

התקינות כדרך למידה ייחודית

התקינות היא למידה מסוג שונה מהמקובל ברוב מערכות החינוך. כל הילדים ואנשי הצוות פועלים בה בפועל יום יום. איננו מאמינים בחלוקה מעמדית לתחומים עיוניים “יוקרתיים” ולתחומים מעשיים “נחותים”.

למידת התקינות מוערכת מאוד בעיני כלל הילדים ואנשי הצוות, והילדים והילדות שלוקחים בה תפקיד אחראי זוכים לכבוד ולהערכה רבים.

סוגים של עבודת תקינות

עבודה במרכז החי

האכלה וטיפול בחיות, ניקוי כלובים, תיקונים במרכז החי.

עבודה במרכז הנוי

עיצוב, תחזוקה וטיפוח של כל הגינות והצומח ברחבי נווה צאלים.

עבודות תחזוקה

עבודות מסוגים שונים.

עבודה במרכז האירוח

חדר האוכל, ניקיונות, הכנת ארוחות, סידור וארגון.

עבודה ברחבת העיצוב

עיצוב כל הקירות הציבוריים, צביעה, תיקונים של עץ.

עבודה במרכז כסות ולבוש

טיפול בכביסה ובבגדים.

תחומי הלמידה, הכישורים והמיומנויות בעבודת התקינות

במהלך התקינות לומדים הילדים ומפתחים את כישוריהם ואת מיומנויותיהם בתחומים הבאים:

יכולת תכנון, ניתוח ועיבוד של משימה

כל פעילות תקינות מתחילה במפגש קבוצתי קטן של ילדים. חברי הקבוצה ממלאים דף תכנון, שבו הם מתייחסים למשימה העומדת בפניהם היום, למיומנויות הנדרשות, לכלי העבודה החיוניים ולציפיות שלהם מהמשימה היומית. בהתאם לתכנון הם פועלים, ולאחר כשעה של עבודה משותפת הם חוזרים ומסכמים בכתב את מה שעברו. מיומנויות התכנון, הניתוח והעיבוד הנלמדות הלכה למעשה בכל יום הם תשתית חשובה ביותר שהילדים מפנימים ומממשים במגוון רחב של תחומי למידה וכישורי חיים לאורך היום בנווה צאלים.

פיתוח כישורי למידה רב ממדיים

מחקרים רבים נעשו בשנים האחרונות על המיומנויות הנדרשות מעובדים בסביבות עבודה מתקדמות ומפותחות, כגון חברות סטארט-אפ, חברות הייטק וכדומה. אחת המיומנויות החשובות ביותר, שעלתה במספר רב של מחקרים, היא היכולת של העובדים ללמוד בצורה מגוונת. כלומר לא רק למידה תיאורטית של חומר עיוני תוך שינון והיבחנות (למידה בית ספרית קונוונציונלית), אלא למידה מתוך צפייה באחרים, ניהול דיאלוג בין עובדים, התנסות פעילה בעבודה ולמידה מעשית, ניתוח של הצלחות וכישלונות ועוד. בלמידת התקינות באים לידי ביטוי אופני למידה אלו ואופנים נוספים. לכל ילד יש אפשרות ללמוד בדרך המתאימה להם ביותר ולפתח כישורי למידה דינמיים המתאימים לסביבה משתנה.

כישורי עבודה בצוות רב גילי

מיומנות נוספת שעלתה ממחקרים על סביבות עבודה מתקדמות היא היכולת להיות חלק מצוות מגוון ומשתנה. סביבת העבודה הדינמית ומציאות החיים בעולם המערבי כיום דורשת גמישות מחשבתית, התנהגותית וחברתית. אחד הדברים המיוחדים ביותר בעבודת התקינות הוא קיומם של צוותי עבודה רב גיליים. ילדים וילדות בגילים שונים ובדרגת התפתחות מקצועית שונה לומדים לעבוד ביחד, לפתור קונפליקטים, לסייע זה לזה ולתמוך זה בזה. המפגש היום יומי עם צוות ילדים ומנחים מגוון תוך ביצוע משימות משותפות הוא הזדמנות נפלאה לפיתוח כישורים ויכולות בין-אישיות גבוהות.

דאגה ואחריות לסביבה הקרובה

היכולת לקחת אחריות על הסביבה שבה אנו חיים, לשמור עליה ולטפחה היא יכולת חשובה ומוערכת בנווה צאלים. השבילים נקיים ומסודרים, כי ילדים גירפו וטאטאו אותם. האוכל מוגש בחדר אוכל ממורק כי ילדים שטפו אותו. ספסלים שנשברו חוזרים לשימוש כי ילדים תיקנו אותם. פרחים פורחים כי ילדים טיפלו בהם. כלובי החיות מסבירי פנים כי ילדים אספו את האשפה. כך הילדים לומדים להתייחס גם לבית שבו הם גרים, לחדר המשותף ולפינה האישית: לתקן את מה שהתקלקל, לייפות את מה שהתכער, לנקות את מה שהתלכלך, לקחת אחריות על הסביבה שלהם באופן מעשי, דרך הידיים והרגליים. אנו מאמינים שרק כך נוצר קשר עמוק ואחראי בין הילד לסביבתו.

פיתוח היכולת לקבל הנחיה ומאוחר יותר להנחות אחרים

חלק מהיכולת לעבוד בצוות היא המסוגלות לקבל הוראות והנחייה מילדים אחרים. זהו תהליך לא פשוט, אך זו מיומנות בין-אישית חשובה, שהולכת ומתבססת עם השנים. מספר ילדים בכל פינה עוברים הכשרה ייחודית והופכים למנחים צעירים. הכישורים הניהוליים והדגש הרב שאנו שמים על גמישות, יכולת הקשבה, אמפטיה, כישורי שיחה וכדומה המתפתחים אצל המנחים הצעירים, ישמשו אותם בעתיד במגוון רחב של סביבות עבודה, הן כלפי עצמם והן כלפי אנשים שיהיו כפופים להם.

לימודי מיומנויות עבודה מעשיות

יש לנו כבוד רב לידע עיוני, ואנו מעוניינים לעזור לילדים לרכוש ידע זה במגוון של דרכים יצירתיות. אך לא פחות מכך אנו רוחשים כבוד ואהבה עמוקים לעבודת כפיים. אנו מעריכים מאוד את למידת השימוש בכלי עבודה תוך הכרת הסכנות ולמידת כללי הבטיחות. העבודה המעשית היום יומית מחזקת את הכוחות הפנימיים. המפגש עם החומר, האדמה ועולם החי דרך כל החושים הוא מפגש מאתגר ולא תמיד פשוט, אך אנו מאמינים שהוא חיוני ומסייע לריפוי הנפש.

השלבים ההתפתחותיים השונים בתקינות

במהלך השנים הילדים עוברים רמות שונות של התפתחות, בהתאם למידת השקעתם ולאיכות תפקודם. התפתחות זו מצוינת בטקס שנתי, שבו הם מקבלים תעודה ומשוב אישי על אופן התקדמותם והתפתחותם לאורך השנה. לכל שלב התפתחותי יש קריטריונים ברורים:

מתלמד

נוכחותו לא רציפה, מתחיל להתוודע לכללי הבטיחות, לכלי העבודה ולמרכז. מתחיל לפעול באופן יחידני וגם בצוותא. מתנסה בקבלת הנחיה, בתכנון ובסיכום של הפעילות.

מתמחה

נוכחותו רציפה יותר, מכיר את כללי הבטיחות, כלי העבודה והמרכז. פועל באופן יחידני ובצוותא. מקבל הנחיה ושותף בתכנון ובסיכום הפעילות. מתוודע לדרכי יוזמה אישית בקבוצה.

מומחה

נוכחותו רציפה, שומר על כללי הבטיחות והמרכז. מיומן בתפעול כלי עבודה ומתמצא בפינות המרכז. שותף פעיל ומשמעותי בתכנון ובסיכום הפעילות. פותר בעיות באופן יצירתי ומותאם.

אומן

נוכחותו רציפה, שומר על כללי הבטיחות והמרכז. מיומן מאוד בתפעול כלי עבודה ובפתרון בעיות באופן עצמאי. מתמצא בפינות המרכז. נוכחותו משמעותית בתכנון ובסיכום הפעילות.

נאמן

מנחה ילדים ומנחה פעילות. מגלה יכולת לפתור הן בעיות מקצועיות והן בעיות חברתיות באופן עצמאי ונכון. שומר על סביבת המעון לאורך כל שעות היממה ומטפח אותה.

עבודת התקינות בעיני המשתתפים בה

מנחה מספרת:

עבודת התקינות לא תמיד מובנת: בכלל למה צריך אותה? מזיעים בה ומתלכלכים, וצריך להתחשב באחרים, ועושים את זה בשביל אחרים. למה שלא יביאו לנו בובת שואב אבק במקום מטאטא ומפוח במקום מגרפה, ואני אשב לי בחדר ממוזג ולא אצטרך לעשות הרבה?

אבל רק אחרי שפועלים בתקינות, מבינים למה צריך אותה. זה כמו קסם – צריך לנסות ולראות. צריך לחזור לטבע ולאדמה, להיות במצב מאונך ולא מאוזן. לפעמים צריך לא להיות בשליטה כשמישהו נותן הנחיות, לפעמים צריך לעשות גם בלי להבין, גם כשלא בא לי או אין לי מצב רוח.

כי בתקינות לא משנה מה לובשים ואיך נראים, המראה לא רלוונטי, מה שחשוב יותר זה מצב הרוח, הרעות, הביחד, חופש היצירה, ההתחשבות ושמחת העשייה.

התקינות היא חלק משלם, והיא חוזרת על עצמה ומשתנה בו זמנית. צריך שתהיה המון סבלנות, כי לפעמים רואים את התוצאה רק אחרי זמן רב, אך לפעמים התוצאה המקווה מפתיעה – ומגיעה מוקדם מהצפוי.  “פרויקט אישי” הוא מעולה, אבל לא לאורך זמן, מהר מאוד מבינים שעדיף צוות. לפעמים זה יותר כיף ומעניין ולפעמים זה מעצבן ומתסכל, אבל בסוף יש סיכום, ואפשר להגיד הכול.

כי בתקינות צריך לעשות תכנון וסיכום: עם מי הייתי ומה עשיתי, ולתת עצמי דוח על איך הרגשתי לפני ואחרי. ולפעמים בסיכום באים מתוסכלים ויוצאים שמחים.

זה לא פשוט להיות בתקינות. זו עבודה קשה, אבל מתפתחת תחושת שייכות וערך עצמי, מתפתחת היכולת לעמוד מול תסכול כלפי מה שהייתי רוצה מעצמי לעומת מה השגתי. מתפתחת היכול להיות בדיאלוג עם עצמי והזולת. ויש עוד הרבה, כי יש כל הזמן עבודה לעשות בתקינות.

תקינות מפי הילדים:

שאולי:

מה זה תקינות?
תקינות משפרת את כוח הרצון ורוח הבוקר
בעזרת עבודה.
“להתחיל את היום בתיקון האתמול.”
תקינות מהמילה תקין או לתקן? אולי שניהם?
תקינות היא הדרך שתשפר לך את המצב רוח,
שתיתן לך כוח, שתעסיק אותך ותכניס אותך לשגרה.
אם אתמול הייתה לך הרגשה של יום מבוזבז,
אחרי תקינות יהיה לך יום פז!
תקינות היא כלי לחיים.

אריאל:

להיות ברחבת עיצוב זה ליצור.
לדעת שעוד עשרים שנה ילדה בגילי תעבור ליד העבודה שלי. זה לחדש עבודות שילדים אחרים עשו עשרים שנה לפני.להיות ברחבה זה להיות אכפתי כלפי העבודה, לרצות שהיא תצא הכי טובה. להשקיע באמת, לא לסמן וי על תקינות.
להיות ברחבה זה לעבוד ולדבר בו זמנית. לצחוק. לקשקש. לבלבל את המוח בזמן שיוצרים. שבונים. שמשפצים. שמתכננים.
להיות ברחבה זה להיות חלק ממשפחה, ואף משפחה היא לא קלה. אז יש אי הבנות וחוסר תקשורת לפעמים וחוסר הסכמה. אבל יש אהבה כמו בכל משפחה טובה. ויש סיפוק כמו בכל משפחה טובה. ויש עבודה. עבודה קשה. כמו בכל משפחה טובה.
משפחת רחבת עיצוב.