הפנימייה

הבתים בנווה צאלים

פנימיית נווה צאלים בנויה משישה בתים. החלוקה לבתים נעשית על פי מגדר (בנים ובנות לחוד), תוך התייחסות לגיל הילדים ולמועד הגעתם לפנימייה. כל בית מתחשב במאפיינים שונים אלו באמצעות כללים ופעילויות מותאמים. לכל בית מורשים להיכנס ילדי הבית בלבד, במטרה לאפשר לילדים מרחבים בטוחים ופרטיים ככל הניתן. מעגל היממה של הבית מתחיל בשעת ההשכמה ובארוחת הבוקר, ממשיך בליווי ובסיוע בהגעה לפעילויות מרכזי הלמידה, בפעילויות הפנאי, בארוחת הערב ועד לליווי ולהתארגנות לקראת השינה.

החלל המשותף בבתים

הלובי כל בית בפנימייה בנוי על פי רוב משלושה חדרים ומחלל משותף – הלובי.

החלל המשותף כולל פינת ישיבה קטנה, והוא מכיל משחקים וחומרי פנאי מגוונים העומדים לרשות הילדים החל משעות הצהריים – לפעילות חופשית או לפעילות מובנית, קבועה ומוגדרת.

אנו מלמדים את הילדים לשהות במרחב שבו הם חיים באופן שייטיב עימם. לאורך כל הזמן הזה הצוות עומד לרשותם, מציע הצעות ומלווה אותם.

נווה צאלים - הפנימייה - חדר אוכל
נווה צאלים - הפנימייה - מטבח

המטבח בבתים

בכל בית יש מטבח מאובזר, שבו הילדים סועדים את ארוחות הבוקר והערב בליווי הצוות.

במסגרת תורנות חד שבועית הילדים יכולים לסייע לצוות בהכנות ובהיערכות לקראת ארוחת הערב.

עבור ילדים רבים התורנות מאפשרת התנסות משמעותית בכישורי חיים ואף מהווה זירה להתמודדות עם קשיים רגשיים מגוונים, הבאים לידי ביטוי בתחום האכילה, הניקיון והנתינה לאחר.

חדרי המגורים בבתים

בכל חדר מתגוררים שלושה ילדים. לכל ילד יש מיטה ופינה אישית. אנו מקפידים ליצור יחד עם הילד פינה אישית נעימה, המותאמת לצרכיו.

כל אחד מהחדרים הממוזגים כולל מקלחת ושירותים, המשמשים את ילדי החדר בלבד, במטרה לאפשר פרטיות מקסימלית. המגורים המשותפים נותנים הזדמנות לעבוד על קונפליקטים, כישורים חברתיים, סובלנות וקבלת האחר.

נווה צאלים - הפנימייה - חדר שינה

הצוות המלווה את הבתים

הצוות מלווה את כל הבתים לאורך כל שעות היממה. לכל בית יש רכז בית, ומלווים אותו עובד סוציאלי ורכז בנים או רכזת בנות. בשעות אחר הצהריים והערב מלווים את הבתים צוות מנחי הערב. רכז הבית אחראי לצורכי הבית, כגון מוצרי מזון, מוצרי ניקיון, תקינות הציוד ועוד.

כמו כן הוא אחראי לעבודה קבוצתית ויחידנית עם הילדים בתחומים רבים: אכילה, היגיינה, לבוש מותאם, סדר וארגון, התארגנות לשינה, הרגלי קימה והתארגנות להמשך היום, הרחבת תחומי פנאי ועניין, התמודדות עם מצוקות וביסוס יחסים מווסתים המושתתים על אמון ותקשורת עם מבוגרים ועם קבוצת השווים.

עבודה משמעותית זו מתקיימת לאורך כל שעות היממה באמצעות כלים והתערבויות טיפוליות מגוונות: משחק, יצירה, שיחות אישיות, שיחות חדר, שיחות בית ושיתוף פעולה עם אנשי מקצוע מתחום החינוך והטיפול.

הכלי המשמעותי ביותר הוא שמירה על סדר יום קבוע, וכל פעילות, בדרכה שלה, מסייעת בבניית הכישורים שצוינו לעיל.