עבודה עם הורים
קבוצת הורים וילדים בערוגות הירק
אחת הסיבות לבחירה בערוגות כמרחב לעבודה משותפת של הורים וילדים היא ההקבלה בין התפתחות וצמיחת היחסים והתקשורת ביניהם לתהליך ההתפתחות והצמיחה של הצמחים בערוגות. הערוגה הצומחת גם מספקת משוב למידת העבודה וההשקעה של ההורה ושל ילדו, ובדרך זו הופכים ההורה והילד לשותפים בבריאתו של תוצר חי שמתפתח וגדל.
העיסוק בערוגות מסייע להעלאת תכנים ראשוניים הקשורים בחיבור לטבע ותכנים שקשורים לקשר בין הורה לילד. תכנים אלה מעובדים מאוחר יותר בחלק של המפגש המיועד לקבוצת ההורים בלבד, ללא הילדים.
אופן העבודה בערוגת הירק
העבודה בערוגות מתחילה בבחירה של ערוגה אישית בתוך המרחב המשותף. כל זוג של הורה וילד בוחר בערוגה אישית וממקם אותה על מפת הערוגות המשותפת, ולאחר מכן מסומנים גבולות הערוגה בשטח. אחר כך הם בוחרים אילו צמחים לשתול או לזרוע בערוגה. עונת החורף מזמנת עבודה רבה למשתתפים: בעונה זו מתחילה הנביטה ונדרש שיתוף פעולה ברמה גבוהה יותר, ויש ללמוד להבחין בין הירקות שנשתלו לעשבי הבר הדורשים עישוב וקלטור. במפגש הסיום המשתתפים קוטפים את היבול מערוגותיהם ומכינים ארוחה משותפת. כמו כן כל זוג מכין אלבום תמונות למזכרת.
מה מאפשרת העבודה המשותפת בערוגות
- חוויה משותפת, מעניינת ורציפה לאורך כל שנת הלימודים, היוצרת קרבה ואינטימיות בין ההורה לילדו ומביאה לשיפור התקשורת ביניהם.
- שימוש בייצוג פיזי (הערוגה) המסמל את העבודה המשותפת, שהילד יכול לבקר ולטפח גם בין המפגשים המשותפים עם ההורה.
- תהליך הגדילה של הצמחים בערוגה מסמל את תהליך הצמיחה והגדילה של הקשר והתקשורת בין ההורה לילדו.
- הצפה של הסוגיות והקשיים של הורים הנוגעים לקשר עם ילדיהם, שניתן לעבדם מיד לאחר מכן במסגרת הקבוצתית התומכת.